Bankcensur?
Apropå senaste dagarnas media om bankcensur och avböjda inlösenavtal så har vi på J&J skickat ett officiellt mail till SEBs presschef Anna Helsén. Här delar vi det med er, vi publicerar även svar och vidare kommunikation.
------------------------------------
2012-11-13
Hej Anna,
Jag heter Emma Rosén och driver den sexualpolitiskt progressiva butiken Justine & Juliette i Malmö. Jag mailar dig med anledning av ditt uttalande i GP idag:
http://www.gp.se/ekonomi/1.1128282-betalforetag-censurerar-sex-och-skrack
När vi i våras blev nekade som kunder hos er var den enda förklaring som gavs att ni inte har möjlighet att samarbeta med butiker som säljer erotisk litteratur eller sexleksaker.
Ni hade i ett tidigare läge sagt att ni kunde erbjuda oss ett avtal samt godkänt vår ansökan hos er, inkl verksamhetsbeskrivning. I sista skede (i samband med att ni kollar igenom vår färdiga hemsida) får vi ett kort mail med infon att ni inte kan erbjuda era tjänster, att ni hade "missat" vad vår verksamhet var. Ingen ursäkt, inget närmare bemötande eller förtydligande.
Ert agerande i ärendet (att först säga ja, och sedan nej) försenade lanseringen av vår nätbutik med tre veckor och orsakade oss ekonomisk skada.
Jag vill tillägga att Justine & Juliette (eller dess ägare) inte har några betalningsanmärkningar, inga företagslån och bedöms vid kredituppyisning ha "god kreditvärdighet".
Vår kontakt hos er var XX och jag har kvar mailkonversationerna i ärendet om ni är intresserade av den exakta kommunikationen.
Det jag vill be er om är att läsa vår företagsbeskrivning på http://www.justinejuliette.se/pages/om-oss och tala om för oss på vilket sätt ni anser vår verksamhet olämplig. Vi tycker inte att ni nödvändigtvis bör erbjuda oss något avtal, ni är ett privat företag som gör era egna bedömningar. Däremot så vill vi ha ett rakt och tydligt bemötande på varför vi inte ansågs/anses önskvärda som inlösenavtals-kunder.
Tack på förhand.
Mvh, Emma Rosén
------------------------------------
2012-11-14
Hej Emma och tack för ditt mail!
Mina svar till Göteborgs-Posten handlade om hur vi generellt resonerar när det gäller beslut om finansiering, lån eller andra kundrelaterade frågor. Jag vet ingenting om just er situation och hur besluten togs när det gäller er verksamhet. Som bank lämnar vi förstås inte heller ut uppgifter kring kunder, avtal, affärsplaner etc.
Men jag förstår din synpunkt att du vill ha ett rakt och tydligt bemötande. Jag kommer därför be någon med kundansvar på företagssidan att kontakta dig.
Med vänliga hälsningar
Anna
------------------------------------
2012-11-14
Hej Anna,
Tack för snabbt svar!
Jag förstår att det var ett generellt uttalande. Det jag reagerar på är att ni hävdar att ni "alltid gör en individuellt bedömning". Att säga nej enbart pga av erotisk litteratur (eller sexleksaker) upplever jag inte som en individuell bedömning utan som en generell policy. Jag tycker att ditt uttalande speglar en osann bild av er verksamhet och att det bör uppmärksammas.
Jag ser fram emot ett närmare bemötande från dina kollegor.
Mvh, Emma
------------------------------------
2012-11-15
Inget bemötande på ovan, men däremot ett personligt besök av en representant från SEB. Hen ber om ursäkt för den dåliga hanteringen av vårt ärende och håller med om att deras regelverk behöver ses över. Idag finns bedömningen att ingen som sysslar med erotik eller sexleksaker är välkommen som inlösenkund. Men reglerna ska ses över, representanten själv kallar dem omoderna och hoppas på en förändring. Det går vi med.